Franczyza to model biznesowy, który pozwala przedsiębiorcom wykorzystać ugruntowaną markę w celu założenia własnego podmiotu prawnego. Franczyza to działalność, w ramach której firma (franczyzodawca) przyznaje innej firmie (franczyzobiorcy) prawo do dostarczania tych towarów lub usług w zakresie geograficznym lub w odniesieniu do określonych towarów lub usług.

Na czym polega franczyza?

Franczyza obejmuje również wsparcie i szkolenie od franczyzodawcy do franczyzobiorcy. Franczyzy są trochę jak posiadanie małej firmy, ale z korzyściami płynącymi z bycia częścią czegoś większego. Istnieje wiele różnych możliwości franczyzowych i mogą one być tak różnorodne, jak restauracje lub sklepy spożywcze. Franczyzobiorca jest ściśle powiązany ze spółką macierzystą pod względem brandingu i uiszcza opłatę za korzystanie z praw do znaków towarowych.

Franczyzy zapewniają bezpieczeństwo zarówno klientom, jak i właścicielom, ponieważ zostały wcześniej przetestowane przez innych franczyzobiorców. Franczyzy zapewniają przedsiębiorcom możliwość prowadzenia własnego biznesu w ustalonych ramach bez konieczności rozpoczynania od zera wszystkich aspektów jego funkcjonowania, co jest w dzisiejszych czasach bardzo trudne i kapitałochłonne.

Jakie są rodzaje franczyzy?

Wyróżniamy cztery główne rodzaje franczyzy:

  • Franczyzy bezpośrednie
  • Franczyzy wielokrotne
  • Masterfranczyzy
  • Przedstawicielstwa regionalne

Kto może zostać franczyzobiorcą?

Franczyzobiorcą może zostać osoba, która chciałaby poprowadzić własną działalność gospodarczą, lecz pod marką dużego i urguntowanego w realiach rynkowych przedsiębiorstwa zgodnie z jego koncepcją.

Jednym z głównych plusów jest to, że franczyzodawcy mają już potężne doświadczenie w danej branży i posiadają wypracowane relacje z dostawcami, podwykonawcami i usługodawcami. Mają też sprawdzony biznesplan, który obejmuje system szkolenia nowych franczyzobiorców.

Zapewnia to wysokie standardy jakości zarówno franczyzodawcom, jak i franczyzobiorcom. Franczyzy mają również ugruntowaną reputację, co ułatwia pozyskiwanie klientów, a także inwestorów zainteresowanych inwestycją w daną franczyzę. Wyższy koszt zakupu franczyzy niż założenie własnej firmy może zostać zrekompensowany niższym ryzykiem i wysokim poziomem bezpieczeństwa franczyzy.

Czy franczyza się opłaca?

Franczyza jest opłacalna. Jest wiele różnych rzeczy, które franczyzobiorca musi wziąć pod uwagę, zanim podejmie decyzję o dołączeniu do danej franczyzy. Jeśli weźmiemy pod uwagę wszystkie wskaźniki sukcesu finansowego, w tym roczny dochód brutto, zysk netto i koszt sprzedanych towarów, każdy franczyzodawca ma szansę odnieść sukces i zyskać na danej franczyzie.

Niektóre z czynników, które należy wziąć pod uwagę przy ocenie, czy franczyza będzie opłacalna, to:

• Wielkość rynku i zapotrzebowanie na produkt/usługę w Twojej okolicy

• Dostępność konkurencji w Twojej okolicy

• Poziom szkolenia i wsparcia oferowanego przez franczyzodawcę

Ponieważ franczyza wciąż zyskuje na popularności, wiele osób zastanawia się, czy powinni założyć własną franczyzę. Chociaż franczyza może oferować wiele korzyści, ma również potencjalne wady i nie jest dla wszystkich.

MOŻE SPODOBAĆ CI SIĘ RÓWNIEŻ...

KPI, czyli wszystko o kluczowych wskaźnikach efektywności

Spis treści KPI – co to jest?Zalety i wady KPIJak możesz mierzyć…

Crowdfunding – wszystko, co powinieneś o nim wiedzieć

Spis treści Czym jest crowdfunding?Kampanie crowdfundingowe, co to jest?Platformy crowdfundingowe w Polsce…

Kim są Aniołowie Biznesu?

Spis treści Kim jest anioł biznesu?Czym charakteryzuje się anioł biznesu?Anioł Biznesu vs…

Czym jest bezpieczeństwo w sieci?

Spis treści Czy bezpieczeństwo w sieci zyskuje na znaczeniu? Jak chronić swoje bezpieczeństwo…